Välkommen till min privata hemsida för VW Dokumentation. Jan Thorn

Hem / Att ”sänka” din typ3

Att ”sänka” din typ3

 

Just att sänka en typ3 är väldigt enkelt. Framfjädringen på en typ3 fungerar i princip likadant som bakvagnen samma bil som i sin tur är likadan som på en typ1. Istället för ett paket bladfjädrar som på typ1 sitter det alltså 2 st. fjäderstavar med splines i vardera ända.  Att ”sänka” fjädringen på en typ3 tar ungefär 20- 30 min om man har gjort det förut och om man gör det för första gången tar det max 2 timmar.

Verktyg som behövs:

Hur gör man

1. Börja med att  lossa på hjulmuttrarna lite.

2. Lyft upp bilen och ställ den på pallbockar.

3. Ta av båda framhjulen
     I många beskrivningar hur man gör en sänkning så står det att man skall ta bort stötdämparen och sen lossa den undre bärarmen ifrån spindeln. Detta behöver inte göras.

4. Lossa låsblecket(15mm nyckel) på framvagnen som sitter precis ovanför den undre bärarmen.
    Se bild

 

5. Lossa den 19mm låsmutter som sitter på undersidan av samma bärarm och gör rent hålet till insexskruven som den sitter på. Lossa sedan tidigare nämnda insexskruv. OBS! Se till att du gör rent ordenligt innan du gör detta moment.

6.OBS! Detta är mycket viktigt! Slå ett körnslag (precis bredvid varann) på både bärarmen och fjäderstaven. Se bild. 

1 på bilden=bärarm

2 på bilden=fjäderstav

3 på bilden= plats för märkning på både stav och arm

Detta för att kunna montera tillbaks allt till original läget. OBS!

 

7. Knacka till på bärarmen så att den ”lossnar” ifrån fjäderstaven och kan dras ut en bit.

     En avdragare kan vara bra att använda om bärarmen kärvat fast.

 

8. Dra ut bärarmen tills du känner att den släpper ifrån splinesen. På höger sida av bilen flytta bärarmen ett hack (splines) uppåt. På höger hjul blir detta medsols och på vänster blir det motsols.  Om det inte räcker med ett hack kan du göra om moment 7 och flytta ett hack till. Jag kan rekommendera att börja med ett hack. 

Nu behöver du bara läsa denna beskrivning baklänges och montera ihop allt precis som det var innan. OBS! Glöm inte att montera låsmutter på insexskruven och dra åt allt ordenligt.

 

LYCKA TILL!